Spelenderwijs leren 

Door te werken met vaste pedagogisch medewerkers en een vast dagritme wordt er gezorgd voor geborgenheid, rust en regelmaat.  Elke morgen tijdens ons kringgesprek, opent onze handpop 'Jules' de dag. Samen met hem nemen we onder andere de weerkalender door en introduceren we het thema. Naast de handpop gebruiken wij ook de verhaalplaten, vertelplaten en het kaartenhuis van het educatief programma 'Dag Jules'.

Ons complete pedagogisch beleid vindt u hier:

 

Pedagogisch Beleid Ut Jubelke

 

Samen met u halen wij het beste uit uw kind

Het educatieve programma 'Dag Jules' draagt bij aan de totaalontwikkeling van uw kind. Totaalontwikkeling betekent dat kinderen:

  • zich goed leren voelen
  • zelfredzaam worden
  • leren zintuigelijk waar te nemen en logisch te denken
  • zich motorisch ontwikkelen
  • hun eigen gedrag leren sturen

Onderdeel van het programma is de handpop Jules. Hij maakt altijd iets mee dat de kinderen herkennen: wat trek ik aan, hmmm lekker, alles netjes opgeruimd en nog veel meer. Via Jules betrekken de pedagogisch medewerkers de kinderen bij een activiteit en wordt op een veilige manier interactie uitgelokt. Per jaar bieden wij 6 of 7 verschillende grote thema’s aan. Een groot thema duurt 3 weken. 

Voorbeelden van enkele thema`s zijn:

  • Ridders en prinsessen
  • Een nieuwe baby
  • Mmm lekker!
  • Een spannend beroep
  • Vakantie, wat is dat?
  • Sinterklaas
  • Kerstmis

Per thema werken we een aantal activiteiten uit, zoals:

  • Knutselactiviteit
  • Waarneming: we prikkelen de kinderen op allerlei manieren en leren ze de eigenschappen van materialen kennen.
  • Bewegingsactiviteit
  • Kookactiviteit

Ook onze kleinste kinderen worden op hun eigen niveau betrokken bij de thema’s.

 

“Ik kan het zelf!”

Jules ondersteunt de kinderen om zelfredzaamheid te bevorderen. Zo hangen er in de ruimte enkele pictogrammen. De kinderen leren op een eenvoudige manier zelfstandig:

  • Jas aandoen
  • Neusje snuiten
  • Handjes wassen